Dit zijn je meest waardevolle doelgroepen op Facebook en Instagram

door | nov 14, 2019

“Michelle, ik geef over 2 weken een workshop en deze kan nog wel een extra boost gebruiken. Wat zou jij aanraden?” Deze vraag kreeg ik vorige week van een ondernemer die mij via via gevonden had.

Mijn advies was om te adverteren op ‘warme doelgroepen’.

Wat zijn warme doelgroepen?

Een warme doelgroep zijn mensen die al een interactie met je bedrijf hebben gehad. Ze hebben bijvoorbeeld je website bekeken, volgen je op social media of hebben zich ingeschreven voor je nieuwsbrief.

Alleen hebben ze nog niets gekocht. De meeste mensen kopen namelijk niet meteen, maar gaan er eerst even over nadenken. Of ze zijn op dat moment nog niet klaar om te kopen. Als jij op dat moment uit zicht verdwijnt dan vergeten deze klanten jou weer. Het is niet voor niets dat grote merken zoals Ariel dag in dag uit adverteren. De reden is dat jij ze onthoudt op het moment dat jij in de winkel staat om een keuze te maken. 

Je warme contacten hebben al eens interesse in je bedrijf getoond, en dat maakt de kans dat ze iets van je kopen aanzienlijk groter. Het is dus belangrijk dat je deze mensen blijft herinneren aan jouw product, bedrijf of dienst. Zodat jij in beeld blijft. 

Facebook heeft verschillende mogelijkheden om je advertenties aan deze warme doelgroepen te vertonen. Ik zet de 5 meest voorkomende voor je op een rij.

Welke warme doelgroepen zijn er?

1. Website bezoekers

Heb je al veel verkeer op je website? Dan biedt Facebook de mogelijkheden om deze mensen te retargeten. Facebook vertoont jouw advertenties dan aan iedereen die je website heeft bezocht, of die een specifieke pagina heeft bezocht. Je kent dit waarschijnlijk wel van Zalando. Je bekijkt een paar producten en krijgt vervolgens een week (of langer) herinneringen in de vorm van advertenties.

2. E-mail lijst

Heb je een e-maillijst voor je nieuwsbrief of een klantenbestand? Dan kun kun deze uploaden op Facebook. Facebook vertoont jouw advertenties dan aan de mensen op jouw lijst. Let op dat je voldoet aan de AVG wetgeving! 

Je kunt ook mensen targeten die op Facebook of Instagram met je hebben geïnteracteerd.

3. Betrokkenheid bij je Facebook of Instagram pagina

Met deze mogelijkheid kun je volgers targeten, maar ook mensen die je pagina hebben bezocht of berichten hebben geliked zonder dat ze je zijn gaan volgen.

4. Video views

Nog specifieker kun je mensen targeten die een bepaalde video van je hebben bekeken. Stel dat jij een video hebt waarin je vertelt over een onderwerp dat gerelateerd is aan je product, dan weet je dat deze mensen hierin geïnteresseerd zijn, en hen vervolgens een advertentie laten zien zodat ze je product kopen of je gratis weggever downloaden.

5. Interesse in evenement getoond

Ben je een specifiek evenement aan het promoten, en staan er al veel mensen op geïnteresseerd, maar blijft de kaartverkoop nog achter? Dan kun je hier ook een doelgroep van maken. Ook mensen die interesse hebben getoond in eerdere evenementen zijn mogelijk om te bereiken.

En zo zijn er nog een aantal andere mogelijkheden waarmee je warme contacten kan benaderen via Facebook en Instagram advertenties. 

Door op warme contacten te adverteren help je deze mensen over de streep die al eens interesse hebben getoond. En dat is een stuk makkelijker dan ‘koude doelgroepen’ benaderen die nog nooit van jou gehoord hebben. 

Voor warme contacten pas je dan ook een andere advertentiestrategie toe dan voor koude doelgroepen. Wil je meer weten? Maak eens vrijblijvend een afspraak. 

Neem Contact op

Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Michelle Jonker
06-28322615

4 + 5 =