Deze 5 fouten maakte ik bij mijn eerste weggever
Een tijdje terug vond ik het tijd om mijn eerste weggever te schrijven; ‘Ontdek je droomklant’ (de titel is intussen gewijzigd in: ‘Wat klanten willen’). Een weggever is een goede manier om je klanten kennis met je te laten maken en e-mail adressen te verzamelen. Door middel van e-mail kun je directer een band opbouwen met je potentiële klanten. Ik schrijf al langer funnels en weggevers voor klanten, en het leek me leuk om hiermee ook voor mijn eigen marketing aan de slag te gaan. Ik maakte hierbij echter een aantal fouten waardoor het ebook in eerste instantie niet zo succesvol was als ik hoopte. Ik deel ze hier met je zodat jij deze fouten niet hoeft te maken.
Ik had ontdekt dat veel van mijn klanten hun klant nog helemaal niet goed in kaart hadden gebracht. Dit zorgde ervoor dat hun marketing nog niet optimaal was omdat ze de klant niet op de juiste manier aanspraken. Tot nu brachten we in een 1-op-1 sessie deze klant in kaart. Ik wilde een ebook voor mijn klanten maken waarmee ze verder aan de slag konden buiten de sessies met mij. Zodat zij sneller vooruitgang konden boeken, ook zonder mij.
Doordat ik merkte dat mijn klanten inderdaad grotere stappen konden zetten door het goed in kaart brengen van hun klant, besloot ik dat ik dit ebook ook als weggever zou gaan inzetten. Ik dacht: zo sla ik twee vliegen in één klap. Ik help zowel mijn bestaande klanten, en kan potentiële klanten helpen met de eerste stap in een goed marketingplan. Dus schreef ik het ebook: ‘Ontdek je droomklant’ (de titel is nu: ‘Wat klanten willen’).
Toen ik mijn ebook als test deelde op mijn persoonlijke Facebookpagina leek het een groot succes te worden. 25 van mijn vrienden wilden het ebook graag lezen. Maar toen ik het vervolgens op mijn Instagram pagina en via facebook adverteerde gebeurde er weinig.
Het is normaal dat je bij het maken van een weggever en bijbehorende funnel niet altijd meteen de resultaten haalt die je graag wilt. (soms ook wel overigens) Vaak is het uitproberen, bijsturen en verbeteren. Dus terug naar de tekentafel. Ik analyseerde wat ik tot nu toe gedaan heb en ontdekte dat ik de volgende cruciale fouten maakte. Ik deel ze hier met jou zodat jij deze fouten niet hoeft te maken.
1. Een weggever schrijven over iets wat je potentiële klanten nodig hebben, maar niet perse wat ze willen.
Heel vaak is de oplossing die jouw klanten nodig hebben niet perse de oplossing waar ze om vragen. De meeste ondernemers die naar mij toekomen voor marketing willen graag dat ik ik hen help om meer klanten te krijgen via social media, hun website of Facebook advertenties. Geen enkele klant heeft mij ooit gevraagd; kun je mij helpen met het in kaart brengen van mijn ideale klant? En ergens zei een stemmetje in mijn achterhoofd dit ook wel, maar ik vond dat het zoveel waarde had, dat elke ondernemer dit moest weten. Dus ik besloot het risico te nemen, en toch dit ebook te schrijven. Ik zou echter mijn klanten altijd aanraden om een weggever te schrijven over iets wat mensen uit zichzelf al graag willen.
2. Niet bij je volgers checken of zij wel zitten te wachten op je weggever.
Ik was eigenwijs en besloot een ebook te schrijven zonder het goed te testen. Ik raad dit niet aan. Er zijn een aantal manieren waarop je kunt controleren wat jouw potentiële klanten willen. Je kunt bijvoorbeeld een poll op Instagram of Facebook houden waarin je een aantal opties voorlegt waar mensen uit kunnen kiezen. Zo kun je meerdere ideeën testen. Er zijn nog meer manieren om er achter te komen wat jouw klanten willen. Deze staan uitgebreider omschreven in mijn ebook: ‘Wat klanten willen.’
3. Je weggever testen bij vrienden, en niet bij potentiële klanten.
Ik had meteen heel veel inschrijvingen op mijn ebook van vrienden. Alleen zijn je vrienden niet je klanten. Toen ik keek naar de namen, waren er van de 25 maar enkelen die ook mijn klant zouden kunnen worden. Veel van de aanmeldingen waren zelfs geen ondernemer (mijn doelgroep). Ik zou overigens wel aanraden om je weggever ook onder vrienden te promoten. Zij gunnen jou namelijk je succes, en sommigen zullen je helpen je weggever verder te verspreiden door het te delen. Maar gebruik je vrienden nooit om te testen of iets succesvol zal zijn.
4. Ik deed te weinig promotie.
Mensen hebben gemiddeld 7 contactmomenten nodig totdat ze tot actie overgaan. Dit verschilt een beetje met betrekking tot wat je precies aanbiedt, maar dit kun je als stelregel aanhouden. Ik heb slechts enkele keren over het ebook verteld in stories en posts. Het is verstandig om je weggever regelmatig onder de aandacht te blijven brengen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld steeds een andere element van je weggever uit te lichten. Ik ga zelf dus nog even door met promoten.
5. De waarde niet goed genoeg communiceren.
Bij alles wat je verkoopt of weggeeft is het belangrijk om na te denken over de waarde die het heeft voor de klant. Mensen nemen niet meer zomaar alles aan omdat het gratis is. Het is belangrijk om na te denken over wat jouw weggever bijdraagt aan het leven of het bedrijf van jouw klant. Juist omdat ik een onderwerp koos dat mensen nodig hebben in plaats van willen, is het extra belangrijk om goed te communiceren wat het in kaart brengen van je ideale klant je oplevert. Denk hier dus goed over na als jij iets te verkopen hebt. In mijn ebook ‘Wat klanten willen’ staan een aantal opdrachten die je daarbij kunnen helpen.
Nou weet ik als marketeer gelukkig ook hoe het wél moet, dus kan ik bijsturen. Ik ga verder aan de slag om de waarde van mijn ebook nog beter te communiceren.
Hiervoor gebruik ik de technieken die in mijn ebook: ‘Wat klanten willen’ staan. Ben je nieuwsgierig geworden naar dit ebook? Je kunt ‘m nog steeds downloaden.
Na inschrijving ontvang je het ebook per e-mail. Check je spam als je deze niet binnen enkele minuten ontvangen hebt.
Ik blijf graag in contact met je na het verzenden van dit ebook. Met marketingtips en ik zal je laten weten hoe ik je verder zou kunnen helpen. Daarom ontvang je na dit ebook nog een aantal e-mails van mij. Wil je dit liever niet, dan kun je je daar op elk moment weer voor afmelden.