Zo zorg je ervoor dat jouw marketing wél authentiek klinkt

door | nov 19, 2019

Krijg je buikpijn van marketingtrucjes? Van gladde teksten waarin je het gevoel krijgt dat je een probleem wordt aangepraat? Of die je gouden bergen beloven?

Waarschijnlijk zit jij ook niet meer te wachten op grote beloftes, zoals een miljoen omzet als je hun framework volgt.

Reality check; een bedrijf opbouwen kost tijd. Goede systemen kunnen daarbij helpen, maar er is geen verkorte route naar succes. 

Helaas zijn er nog steeds bedrijven die op deze manier communiceren, waardoor veel mensen een vervelende bijsmaak hebben gekregen van marketing. En daarbij ook een naar gevoel krijgen als ze er aan denken dat ze zelf hun marketing zouden moeten doen. Want ze willen ver weg blijven van gladde verkooppraatjes. En dat kan ik me heel goed voorstellen. 

Tegelijkertijd is het ook weer niet zo moeilijk als je misschien denkt en kan het ook anders. Hieronder lees je de 5 manieren:

1. Blijf trouw aan jezelf

Klanten doen geen zaken met bedrijven, ze doen zaken met mensen. Je hoeft daarom helemaal geen gladde praatjes te houden, maar alleen maar jezelf te zijn. De meeste mensen hebben het namelijk meteen door als je niet jezelf bent. Dan voelt het niet authentiek. Het hoeft daarbij ook niet perfect te zijn. Ook als ondernemer heb je soms je tegenslagen. Juist door ook hierover te delen zorg je ervoor dat klanten je gaan vertrouwen. Dit betekent niet dat je je hele leven bloot hoeft te geven op social media, maar ook niet dat je net moet doen alsof je alles perfect voor elkaar hebt.

2. Zorg dat je relevant bent

Marketing wordt als irritant ervaren als het niet relevant is. Stel, je bent op zoek naar een nieuwe auto. Dan zijn alle advertenties over auto’s ineens heel interessant. Je bent zelfs blij dat deze er zijn, want ze helpen je in je onderzoek om een keuze te maken. Maar zodra je een nieuwe auto gekocht hebt, en je blijft achtervolgt worden door auto advertenties, dan wordt het irritant. En als je überhaupt niet geïnteresseerd bent in autorijden dan helemaal. Zorg er daarom voor dat je relevant bent bij je doelgroep. 

3. Ken je klant

Als je de juiste doelgroep hebt gevonden, is het belangrijk dat je deze mensen op de juiste manier aanspreekt. Veel ondernemers maken de fout dat ze een product in plaats van een oplossing verkopen. De meeste klanten zijn niet perse op zoek naar jouw product. Door klanten aan te spreken op een probleem dat ze hebben of een oplossing die ze heel graag willen voelen je klanten zich aangesproken, en staat ze meer open voor de oplossing die jij aanbiedt. Goede marketing start daarom met het in kaart brengen van je klant. In mijn ebook: ‘wat klanten willen’ help ik je om er achter te komen waar jouw klanten warm van worden.

4. Overdrijf nooit

Zoals ik in dit artikel begon, beloof geen gouden bergen. Het is uiteraard belangrijk om te communiceren over wat jouw product oplevert, maar wees voorzichtig met het maken van grote beloftes. Het werkt om grote beloftes te doen,  niet voor niets wordt dit nog steeds toegepast, maar het is niet heel authentiek.

Dit geldt nog meer voor het benadrukken van pijnpunten. Het is verstandig om pijnpunten benoemen. Pas als mensen zich bewust zijn dat ze een probleem hebben zullen ze in actie komen. Maar veel marketing is gebaseerd op angst zaaien. Denk maar eens aan sommige loterijen. Zij brengen mensen uitgebreid in beeld die zich net hadden uitgeschreven voor de loterij zodat ze net de prijs misliepen. Dit zorgt voor een nare bijsmaak. 

5. Maak echte verbinding met je klant

Misschien wel het allerbelangrijkst is het om echt verbinding aan te gaan met je klant. Dit doe je door vragen te stellen, door de taal van je klant te spreken, en je klant oprecht te helpen. Door eerst waarde weg te geven schep je een vertrouwensband met je klant. En je leert je klant steeds beter kennen. Waar zit jouw klant echt op te wachten? Hoe kun je jouw klant het beste kan helpen? Met welke taal voelt jouw klant zich het meest aangesproken?. 

De eerste stap in een authentieke marketingstrategie is om je klant heel goed te leren kennen. Zodat je deze persoonlijk kan aanspreken, zonder dat je 1 op 1 contact hoeft te hebben. Ik help je hierbij met mijn ebook: wat kanten willen. 

Na inschrijving ontvang je het ebook per e-mail. Check je spam als je deze niet binnen enkele minuten ontvangen hebt.

Ik blijf graag in contact met je na het verzenden van dit ebook. Met marketingtips en ik zal je laten weten hoe ik je verder zou kunnen helpen. Daarom ontvang je na dit ebook nog een aantal e-mails van mij. Wil je dit liever niet, dan kun je je daar op elk moment weer voor afmelden.